CONSUM - Consulta ciutadana de la Generalitat sobre l’Avantprojecte de llei de lliurament dels productes adquirits a distància.
S'hi pot participar fins al 22 d'abril.
El considerable increment del comerç on-line, que ha augmentat durant el període comprès entre novembre de 2018 i març de 2020 a un ritme anual de gairebé un 17% (estimació segons la intenció de compra), com demostren les dades extretes de l’estudi “Comerç on-line i mobilitat. Evolució 2018-2020” de la Direcció General de Comerç, de novembre de 2020. Aquest ritme de creixement de les compres a distància s’ha vist accelerat per l’efecte de la pandèmia i el confinament, amb un augment de gairebé el 28%.
Actualment, el sector del comerç s’enfronta a un repte important: la transformació digital i dels nous canals de venda.
Segons les dades obtingudes a l’estudi “El comerç electrònic a Catalunya” d'ACCIO, de l'any 2020, a Catalunya hi ha 827 empreses dedicades plenament a vendre els seus productes en entorns digitals o que donen suport tècnic o logístic per fer-ho possible. Totes elles facturen 3.773 M€ (l’1,5% del PIB) i donen feina a més de 18.300 persones.
Aquesta situació evidencia la necessitat d’implementar una estratègia verda en el retail en general, però especialment en el procés de distribució i entrega de mercaderies que genera el comerç electrònic amb l’objectiu de reduir la petjada de carboni.
En aquest context, es fa necessari establir els criteris i paràmetres bàsics als que s'han de subjectar tots aquells elements que formen part de l'expressió física del comerç electrònic, a partir de criteris homologables amb els que es fonamenta el conjunt de la regulació existent aplicable als establiments comercials oberts al públic, per tal d'evitar les sobrecàrregues que genera la seva manca d'ordenació i moderar el seu impacte en el medi ambient i les avantatges competitives i inseguretat jurídica que els buits legals existents comporten.